Saturday, November 21, 2009

KENAPA EMAS PUBLIC GOLD?

hmm...soalan ni sebenarnya takyah nak dijawab...aku takde pun nak push sangat emas public gold ni…aku cume prefer emas PG ni sebab die mempunyai spread yg rendah berbanding emas² pelaburan yg lain, dan ianya mudah untuk dicairkan….dan disebabkan emas PG ni mudah didapati…

oklah, to be fair, aku pun tak nak bias sgt ngan PG ni, aku bagitau korang pelaburan² emas yg korang bole buat….

i.    Pamp Suisse, Lady Fortuna, Bunga Raya Poh Kong
Sama mcm public gold jugak...diorg pun ade bullion...ade goldbar...design pun cantek, mudah didapati kat memane cawangan kedai emas berdekatan anda. Kalo korang nak amik emas ni sbg emas pelaburan pun bole....TAPI harus diingat:
- tak bole bukak plastik laminate
- kalo bukak, dikire used-gold, so kalo nak jual balik tolak 20%-30% (rugi woo...)
- tak bole gadai, kalo nak gadai kena bukak plastik laminate, kalo dah kena bukak.....??? hmmm
- takde price benchmark (fixed proice utk dirujuk)....diorg akan bagi pricing sesuka hati asalkan harga die still berlegar-legar dlm harga yg dicadangkan oleh FGJAM, dan harga fgjam ni tak diupdate dgn berkala....kenkadang harga naik atau turun tapik kat website dok tang tu jugak...ade sesetengah kedai yg tgk mcm kite ni sengal sikit, die pun spin la mcm² punye cite...end-up we are paying more....ye, walaupun diorg kate bagi diskaun 70%...sume tu gimmick jer...
- spread? huh...paling cikai 10%


ii.    Kijang Emas
Hanya dijual oleh Maybank. Berbentuk syiling dgn pelbagai saiz & berat. Mempunyai spread yg rendah. Tapik sudah hampir pupus disebabkan kepopularitiannya….kalo aku jumpe Kijang ni, mmg aku pun nak rembat….korang bole survey kat memane cawangan Maybank yg terpilih yg ade bela Kijang nih….disebabkan sifat azalinye yg liar, bile korang dpt jgn lepaskan…kalo tak aku amik….hehehe
- spread rendah 5-6%
- tak bole calar, kalo calar tak bole jual balik...

iii.    Canadian Maple Leaf, Australian Kangaroo
Sama mcm Kijang gak, cume yg ni buatan obersee…spread die pun tak tinggi, cantik pun cantik…stok masih ade, tapik cume bole didapati kat HQ-UOB kat Jln Raja Laut…

iv.    Virtual Gold Investment
Aku dah cite pasal VGI ni kat posting aku yg lepas, so korang cek sendiri laaa…aku malas nak copy & paste balik….hehe

v.    Internet stock market
Marabahaya….very very very not recommended bagi org yg mempunyai lemah jantung….high risk high return….pelaburan jenis ni, bole membuatkan duit kite lebur…tapik kalo kena gaya, mmg masyukk….ye la, duit dah bayar, barang tak dapat, harga tak naik, salah timing, duit pun burn mcm tu jer….nak try? Bole try cek kat www.avafx.com sebelum nak mula, bole try akaun dummy dulu, mmg syiok pakai akaun dummy ni, sebab die dah siap² bagi modal USD10k….kalo lebur pun takpe…isk isk isk, aku ni menggalakkan pulak….hahaha ye la kata kan tak nak bias?

vi.    Barang Kemas
Topic ni pun aku dah cover….mak² datin lagi pakar dari aku, so no further comment

vii.    Public Gold
ye, walaupun company ni baru 2 tahun, kite pun tak tahu daya ketahanan company ni....tapik aku tak kisah, sebab kite beli emas kite akan dapat emas...bukan emas atas kertas pajak, bukan emas atas resit jer, tapik emas fizikal...solid.


ape yg buat aku tertarik ngan emas PG ni, diorg dah dapat kelulusan BNM, asalkan diorg tak buat currency, diorg tak buat skim, so company ni dikira clean and safe....

Kenapa nak support company Cina? ape masalahnya? kite ni hidup kat dlm dunia/negara yg berbilang bangsa dan agama...kalo kaum kite sendiri tak bole nak buat, ape pilihan yg kite ade? aku bukan nak condemn...tapik mmg dah terbukti, kaum kite ni lebih suke mengambil kesempatan keatas ke'naif'an kite...aku pun takde la ckp yg kaum lain tu baik sgt....masing² ade kelemahan...so, ape yg nak debatkan samada mengkayakan org Cina, ataupun mengkayakan org Yahudi? << isk isk...aku taknak la cite lelebih pasal kaum ni...nanti ade yg terasa plak...

ok, berbalik kpd topik asal...emas PG ni mmg dah terbukti mempunyai spread yg rendah antara 6-7%....harga pun diupdate every 20min kat dlm website dgn mengikut harga emas dunia kat kitco....

kebaikan:
- stok banyak
- harga dipantau dan mempunyai benchmark
- bole digadaikan...kalo ade laminate bole bukak
- kalo tercalar, bengkok, atau buruk sekalipun, still bole jual balik kat PG dgn mengiklut harga semasa, dgn syarat berat tak kurang...

kelemahan:
- company baru
- branch tak banyak...ade kat Penang ngan kat Sunway PJ jer...selain tu cume ejen, atau wakalah jer...
- tolong tambah, sbb aku taknampak byk sgt kelemahan PG ni...maybe aku ni dah kena mandrem, so kalo korang nampak kelemahan lain, cube bagitau ye...

sementara tu...w/pun ade buah mulut yg mendoakan supaya PG ni lingkup...aku tak kisah pun...sbb emas tu kite pegang sendiri...bukan diorg yg pegang...so worst case scenario, emas kite still boleh diterima kat semua ar-rahnu untuk digadai, ataupun kedai² emas yg membeli& menjual goldbar...diorg mesti beli punye...

lagi satu, aku takde la kate yg simpan emas ni boleh kaya-raya (sebenarnye mmg boleh pun...hehehe), korang simpan emas sebagai lock kekayaan...sebagai insurans...sape yg kat sini ade insurans dia jadik millionare? dah nama pun insurans...guna bile keadaan terdesak atau kecemasan jer....korang takkan jadik kaya-raya dgn hanya beli 20g emas jer....tapik dgn 20g emas ni lah yg bole bagi bantuan kecemasan bile korang memerlukan cash...korang pun tau, yg emas ni kalis inflasi kan? so ape lagi...?

satu lagi...emas ni ade hantu/ aura die sendiri...org bole jadik tamak dgn emas nih...mcm²la cara org nak manipulate emas ni supaya org yg naif boleh terpedaya...so, bile kite tak yakin dgn sesuatu perkara, elok la kire buat research dulu...kalo tak reti/ tak mampu, boleh la bertanya kpd rakan terdekat...jangan pandai nak menghentam jer...

penmbangkang itu bagus, tapik biarla membangkang perkara yg berasas...

renung²kan dan selamat membeli emas....ehh dah beli ker? tak tipon pun??? hehehe daa....

8 comments:

pokli said...

Kelebihan public gold

1)Agen ramai
2)Ada komisen 1.5-2%
3)Boleh emas 24jam
4)7 hari seminggu
5)365 hari-mcm KFC,McD
6)Boleh lock harga bila rendah/ada wang
7)Boleh kongsi untung(agen sahaja)
8)Boleh bina rangkaian yg besarrrrrr
9)Pendptan bulanan emas mcm syukor jutawanemas.com rm10-20k sebulan,pokli.com -rm10k je sebulan :)
10)Money make money
11)Boleh cetak wang sesuka hati(nak belajar jumpa agen2 pokli)
12) Tambahhhhhhhhhhh kolum aset


Kelemahan
1)Kena pergi sunway ambil stok atau agen2
2)Stok naik harga w/p x jual
3)Boleh jual harga semasa
4)Harga naik,turun,buy back-untung....huhuhu

Kelemahan ke nih?

pokli said...

Zaman rasulullah dulu pun pernah berurusniaga dgn org yahudi
Matlamat nak berniaga+berdakwah

Matlamat pokli pd public gold
Suruh tauke PG-peluk islam
So dapat pahala.....
Amanah


Sbb tu nabi kata 9/10 pendapatan melalui perniagaan

Jana pendapatan...x kira la skrg org berniaga secara online...buka kedai di internet jer...

www.tuanbri.com said...

aku setuju part kau kata

emas itu insurance..

100%

www.tuanbri.com

Nurul said...

betul..emas tu insurans...bezanya dapat claim dan menikmati insurans emas ni semasa kita hidup, kalau polisi insurans/takaful atas diri kita pula utk mengkayakan dan menjamin hidup pewaris tahta la plak...

armootz said...

persamaan pemilik emas & insurans...boleh pakai bile terdesak....tapik tak brp nak kaya

perbezaan...cik nurul kite dah bagitau...

ok,persamaan ejen emas ngan ejen insurans...dua² lebih kaya dari pemilik emas ngan pemegang polisi

beza??? utk tak bias aku amik dua² aspek:
+ve, ejen emas, takde org beli pun ble kaya...rempit arrahnu...buy low sell high...aset cair,
-ve, ejen emas berisiko kena rampuk, takde org nak beli emas kite

+ve, komisen selama 6thn...best giler!! aku pun dah buat...
-ve, ejen insurans kena jaga client bebetul...nak kena tolong buat claim, kena lawat kat hospital, kena ngadap pesakit...kdg² kena jadik hipokrit...

err...taun-puan bole tambah??...

WAN MUHAMAD NOR BIN WAN ABDULLAH ( DEALER ID: A0584 ) said...

kelemahan yg aku dapat...
1. nk beli xder pitih
2. asal nk naik harga aku dh beli
3. asal nk buka sekolah aku rempit emas wat beli brg sekolah anak2
4. asal ader duit cukup aku beli emas
5. ermm ,tu jer lah kelemahan yg aku dapat.. hehehe

Anonymous said...

kelemahan Goldbar kedai emas (Poh Kong/ Tomei dll):
- kalo nak trade-in balik utk amik goldbar yg lain atau brg kemas diorg akan tolak 10% dari current market price
- kalo nak jual untuk cash, diorg akan tolak 15% dgn syarat takble bukak plastik...kalo bukak jadik -25%!!!!

maksudnya, price beli-balik tak fix...sukati diorg nak beli ngan harga brp....

baru tanye semalam...tak caye cube korang tanye sendiri plak...

tapik PG, harga fixed kat website...spread jual & beli cume 5%-6% jer...

Admin Buat-Duit-Lumayan said...

Emas itu adet penting tuuu...
Bestnya kalau ada.

Teknik Side Income- 5 yang pertama sahaja!
Tips Buat Duit