Sunday, November 8, 2009

Virtual Gold Investment

hmm...semalam baru dok tgk rancangan Bijak Wang dari TV3....for me, its more to promoting GSPA to the public...ade jugak disebut pasal Kijang Emas (gold coins from Maybank the show sponsor)....tapik tahukah dia (Dato' Salleh Majid, mantan Presiden BSKL)  bahwa Kijang Emas yg dikeluarkan oleh Maybank sgt terhad jumlahnya....dan ianya tiada pengeluaran baru lagi? kalo nak carik Kijang nih, mmg kena memburu mcm nak rak...sesape jupe terus rembat je...sbb mmg berbaloi...spread dia rendah, design pun cantik...kalo nak dptkan Kijang nih, kenalah tanye kat para penternak Kijang ni...bukan sume branch Maybank ade bela Kijang nih...bole dikatakan hampir pupus...

ok, sebelum ni aku dok cite pasal Public Gold jer...memangla...dah aku ni ejen Public Gold...wakakaka....takkan aku nak dok promote Poh Kong gold plak? tapik kali ni aku nak share sikit pasal gold investment yg diceritakan pasal Dato' Salleh semalam....maybe ramai yg tak tgk rancangan tu atas sebab yg tertentu...yg dah tgk pulak, maybe tak berapa pasti apekebende nye,GSPA dan GIA tuh....

Ok...GSPA (Gold Saving Passbook Account) adalah pelaburan emas yg dijalankan oleh Maybank manakala GIA (Gold Investment Account) adalah drpd Public Bank...tapik ingat Public Bank dgn Public Gold takde sangkut paut secara langsung ataupun tidak lansung ye...

kedua² jenis akaun ni, aku kategorikan sbg Vitual Gold Investment (VGI),sebab emas tu kite tak pegang,,,kite cume nampak figure dia kat passbook die jer...mcm passbook saving account kite yg biasa...cume passbook ni ikut harga asal spot gold price...so, spread die pun tak tinggi....ianya selamat sebab korang takyah nak bawak jongkong emas ko tu gi memane...takde risiko kena rampuk <<--dei, apsal aku suke guna perkataan rampuk nih? hmmm sebab bunyi die lagi halus drpd 'rompak'...kalo sebut rompak, mcm horror jer bunyinye...hehehe

VGI ni amat sesuai kpd pelabur yg taknak risiko, atau kpd mereka yg takut² tapik nak cube. Bagi aku, VGI ni aku gunaka sbg leverage....nnt aku cite lg details kat bawah...utk membuka GIA, korang kena beli at least 20gm and maintain (takleh kurang)...kalo kurang dikira tutup akaun...kalo nak tambah kena dlm gandaan 5gm and kalo nak jual dlm gandaan 1gm...

GSPA plak, korang kena bukak dgn min 5g...tapik advantage GSPA bole keluarkan dlm bentuk jongkong 20g, 50g atau 100g....tapik seblm bukak memane akaun VGI nih, korang kena ade facility dgn bank tu dulu....dlm kes ni, kena ade at least saving account...kalo takde kenalah bukak dulu...kalo dah bukak bole terus pohon...tapik bank yg manage VGI nih amat terhad...so kena pandai buat calling²....

ok, mcmne aku leveragekan VGI nih? memule beli gold bar dari PG (beli kat aku la, sape lagi??hahaa)....gi pajak kat ar-rahnu....dpt 65% cash, masuk VGI....dlm masa 6 bulan, harga VGI naik...jual balik....tebus kat ar-rahnu amik balik emas tu....tolak harga upah kire keuntungan...pastu blanje kengkawan....senang jer kan? dgn teknik ar-rahnu (rempit) yg betul, kite akan mendapat keuntung dgn lebih cepat....

aku suka buat calculation, so meh kite main kire²:
-pada 11/08/09 harga 100g PG ialah RM11275..aku pun beli la seketul....
-pada hari yg sama bawak gi ar-rahnu gadai...dpt 65% cash= RM7328.75

-upah simpan ialah RM0.65 utk setiap RM100...alaa kira 0.65% laa sebulan (tak smp 1% pun)
-pada 21/08/09 dpt bukak GIA-Public bank pada harga RM109.18/g (selling) dapat beli 67g= RM7315.06 belen RM13.69 buat mkn lunch
-so, bulan Aug smp bulan Nov kire 3 bulan, so upah simpan (11275 x 0.65% x 3)= RM219.86
-arini harga buying utk GIA ialah RM117.80 so korang dah untung RM8.62/g= RM577.54!!!
-tolak duit upah simpan ar-rahnu; dlm 3 bulan dpt untung RM357.68 (kenaikan 3.1%)

so mcmne??? menarik tak? dlm 3 bulan main emas dpt untung 3.1%...dan perlu diingat, emas PG tu kite masih pegang....kalo nak jual jugak kat member dgn harga selling pada harini ialah RM13082....so keuntungan bersih drpd beli-gadai-GIA-tebus-jual emas ni...dari bulan Aug'09 smp arini korang akan dpt keuntungan bersih sebanyak RM2164.68!!!!!!!!!!!! (+19.2%)

banyak tak? tu baru 100g, kalo bergram-gram? berkilo-kilo? isk isk...kire sendiri lah....

perlu diingatkani, korang tak digalakkan menjual emas korang smp betul² perlukan duit....kalo rase nak pakai duit tapik rase boleh cover balik dlm mase terdekat, gadaikan jer....dah jual nak beli balik, rase mcm perit jer....sbb kite dah jual dgn harga tinggi mesti kite nak beli dgn harga rendah balikkan? tapik bile?

sebenarnya, ada byk cara lagi nak rempit emas nih...yg aku dok cite ni, utk tahap novice (beginner)....kalo dah expert ble gandakan lagi keuntungan tu walaupun menggunakan tempoh waktu yg same...cume cara je lain sikit....aku cite lg utk next entry...

hmm...renung²kan....dan selamat melombong... :)


-i share because i care-

6 comments:

goldman said...

harga lagi murah daripada habib poh kong dan dealer2 lain. bekalan antarabangsa

dins said...

aku nak tengok gak rancangan tu semalam...tapi terlepas..anyway ok gak nko buat posting nie.

Nurul said...

Nak tanya, VGI ni halal ker? tak de emas fizikal bertukar tangan semasa jual beli dan tiada akad tuh.....pada saya, melaburpon kena check halal haram jugak kot supaya rezeki lebih berkat....insyaallah

maaf jika ada yang tersinggung dengan komen ikhlas saya ni..sharing is caring....pesan memesan untuk kebenaran

armootz said...

pasal halal haram not for me to judge...sy pun tak perfect sgt...tapik in general, lebih byk yg haram dari yg halal kot...same gak mcm ASB, ASN...die nmpak halal sbb dimanage oleh government...pastu kuar plak fatwa katakan ASB itu harus...wallahuallam...

to be in the save side...VGI yg selamat ialah GSPA-Maybank sbb boleh ditukar kpd emas fizikal...

furthermore...kalo halal mcmne sekalipun sesuatu pelaburan itu...kalo dah guna sistem kapitalis...guna wang fiat...dah mmg haram pun...

byk bank kat M'sia ni ade logo 'Perbankan Islam'...tapik???guna wang fiat...ade akai kaa? konsep sebenar Ekonomi Islam yg halal adalah berdasarkan timbang dan ukuran...1 to 1...tu je...

sesape nak betulkan komen aku...dipersilakan...

Anonymous said...

tumpang lalu..

adakah legal dalam islam apabila kita trade virtual gold? kita berurus niaga kan emas yang kita x nampak...sedangkan bkn kah cara islam kita dagang kan emas physical (yang kita nampak)? - betulkan saya jika fakta yang saya berikan silap..


inquiry

armootz said...

kepada anon,

sori tak perasan komen...pasal halal haram kena tanya yg lebih arif..tapi bagi aku, ianya tak digalakkan...

cube ko bayangkan, dah beli sekilo GSPA dari maybank, tetiba bank tutup, ape yg dapat??? buku bank tu je laa..sbb GSPA & GIA tak diinsurans oleh PIDM...