Friday, October 30, 2009

Kenapa Emas?

Hmm...dulu aku mmg pessimistic pasal emas nih...zero knowledge! even aku nak kawin dulu pun aku tak bagi bini aku pakai emas kuning, sbb aku lebih suke silver, whitegold, or even platinum...org kate bende² ni tak bole nak gadai, aku jwb balik, kan bende tu utk dipakai buat pe nak gadai???

rupenye aku dah tersalah konsep....gadai bukan bermaksud jual, dan gadai jugak bukan bermaksud kite dah takde duit...kite gadai adalah utk merempit emas and generate more money....emas je la logam yg bole digadai kat bank atau kedai emas ah chong...benda lain diorg tak tgk pun...kenapa? sebab emas ni mempunyai sifat yg unik daripada logam² yg sepupu dgnnya...

sifat emas yg mudah lentur, tumpat dan tidak mudah terhakis membuatkan emas ni sgt bernilai. kalo kat kelas sains diorg panggil aurum (Latin).huhu

kalo korang ingat, (aku pun tak ingat gak, amik dari petikan wikipedia jer) pada 1998 Dato Seri Dr. Mahathir (belum Tun lagi time nih) dah suggest mata wang RM disandarkan pada emas atau terus jer guna dinar emas sebagai matawang rasmi negara, tapik tak bole...aku pun tak sure knp, tapik aku rase maybe sbb nak protect kepentingan negara yg aku pun malas nak elakboret lelebih....cube korang bayangkan kalo visi Dr.M tu direalisasikan secara mandatori...ape akan jadik kat kite time tuh, dan ape akan jadik kat kite pada mase sekarang???

ok lets calculate and go back to the past:

jun 1999 1oz ialah USD252.80 (RM3.80=USD1) atau kat mesia lepas diconvert jadik RM dan gram bersamaan dgn RM33.88 per gram and then convert jadik dinar= 4.25g so RM144.01 skang nih 1 dinar dah jadik RM522!!! kenaikan bersamaan 172% atau 17.2% setahun!!! hmm...simpan ASB pun baru dapat 7-9% jer (paling tinggi 11% 1999), so that's mean kalo korang ade RM10,000 kat ASB tahun 1999 arini korang akan ade RM19000 (amik average 9%/year) tapik kalo korang ade RM10,000 dlm bentuk emas (kalo dinar ade dlm 70keping) nilainya skang adalah RM27200!!! kalo RM100,000 plak berapa??? unit frust pun kalah....

Emas kalis INFLASI.

"1400 tahun dahulu 1 Dinar boleh membeli seekor kambing, begitulah juga keadaannya sekarang."


GOLD is your WEALTH protection.

No comments: