Tuesday, October 19, 2010

The Sanderson...jiran baru

Salam...

Hmm...ni kire 1st entry aku untuk review properties...selama ni dok asyik cite pasal mcmne nak beli asset, skang aku nak buat cite pasal si aset tu plak....kalau ikut tajuk pun ditulis sbg jiran baru...ye la dulu jiran aku hutan jer, angin segar...skang dah panas terik....tak lama lagi pasir debu plak diikuti dgn ketongggg-ketanngggg bunyi piling (pronounce as pailing)....announcing the arrival of

"The Sanderson: Rustic Luxury...."

kenapa la plak dia punye tag-line pasal karat (rust) nih...hihihi but btw, makna Rustic tu bukanlah kekaratan...tapik ke arah country style or rural tapik dengan suntikan kemewahan melampau (luxury)....

memule meh tgk mcmne keadaan sebelum kejadian:
Pemandangan dari balkoni umah aku yg kat tingkat 11 (80% greenaries)
pastu keadaan semasa proses penorehan dan penarahan tanah............adussss!!! mmg sakit jiwa!!
masih lagi pemandangan dari balkoni umah aku (tinggal 60% je greenaries)
pastu lagi, meh tgk ape plak akan terjadi lepas 3 tahun (expected) Sept 2013...
yg dot² merah tu umah aku...
OK??? puas ati??? bagi aku untuk sepanjang 3 tahun ni, aku terpaksalah menanggung segala bunyi² yg menyakitkan otak, disamping tu jugak berkemungkinan appreciation value umah aku ni akan mengalami kelembapan sikit (maybe jer)...ye laa, org memula dok sini nak aman, tapik skang dah jadik mcm medan perang....huhuhu....TETAPI itu sume hanya 3 tahun jer...lepas projek ni siap, aku jangka, value akan shoot sky-rocket sbb view dah bertukar dari zero-to-fullamakatak!!!

Type
the sanderson ni adalah projek dari Newsfield Property...baru launch 24 Sept 2010....terdiri dari 3 jenis kediaman Blok A (Homes), Blok B (Suites) dan Blok C (Villas)....aku tak nampak significantnya diorg punye label utk blok² nih...mmg la setiap blok tu lain coraknya, tapik nama tu sendiri yg tak melambangkan ape²....bagi aku Blok A lebih sesuai dinamakan villas dan blok C dinamakan Homes....sbb pe??? ehh sukati aku la, pendapat aku....hahhaharun....

Price
dari segi pricing plak agak tak munasabah bagi unit yg paling kecik 900sqf (Blok B) takde balkoni yg mencecah sehingga RM240k-300k++!!! dan yg paling penting, blok ni dah SOLD-OUT!!! dari yg paling bawah dan murah sampai lah ke tingkat atas yg paling mahal....perrgghhh, diorg ni mmg nekad ye beli umah ni....Blok A start from RM419k++- RM1mill, Blok C start from ntah aku luper....

utk Blok C & A masih ade harapan...last aku gi tgk, masih ade unit yg intermidiate dan ade jugak unit penthouse yg mencecah sampai sejuta hinggit malaysia!!! ye la, ado private sky-garden gitu....

Amenities
Bab ni aku tak nak komen banyak, sbb sume condo failities akan disediakan termasuk la surau dan library (huh, library??? nak buek apo?? ingat ni asrama ape???)....

Accessibility
Hmm...kalau ikut plan diorg mmg kalau nak masuk kawasan ni mmg agak mencabar kalau takde bypass dari umah aku....cube tgk road map kat bawah ni....jarak dari entrance jalan pbs14/1 ke tapak projek Jalan Cemara adalah approx 3.5km....compared kalau ade bypass ikut Pavillion cume 1.1km sahaja....

dotted red-line: existing road to Villa Pavilion
dotted blue-line not-sure-going-to-built-or-not from Sanderson
Promotion
skang ni diorg tgh buat promotion....best gak....
i. diskaun bumi 9%, so bayar deposit 1% jerr...bukan bumi aku rasa diskaun 2%...sbb standard diskaun bumi ialah 7%....nak pengesahan tanya sendiri....
ii. rebat vacant possesion 3%...dapat kunci dapat plak cek dari developer...ble la buat duit renovation...
iii. zero-cost while under construction...ni mmg best bagi yg beli unit skang....jimat sihh....tak yah bayar interest dalam ape tahap disbursement pun....cume start lepas fully-disburse....
iv. loan agreement fees- part dgn developer aku tak sure diorg cover ke tak, tapik part dgn bank, mmg dah takde cover dah, cume ble masuk dalam loan jer...
v. panel bank dan branch terpilih yg bole bagi 3 years lock in period from 1st disburse!!!!<<<-ni yg paling mustajab....lepas beli, dok diam tak buat ape², siap je terus bole jual....modal cume 1% sahaja!!!

haaaa....apo laie...copek la beli unit nih....bule berjiran dgn aku...bile dah berjiran dgn aku, nak beli emas pun senang....pakai walkie-talkie jer....


challloooooooooooooo and out.....!!!

3 comments:

Anonymous said...

r u staying at vP?

armootz said...

mr anon: yes, y?

Anonymous said...

hahahaha coincidentally I'm staying at VP also 13th floor...same view as yours...just imagine before this the view was greener & healthier! haiz!